Parental Involvement in Autism Communication Interventions: A Qualitative Analysis

Authors

  • Afra Afifah Widianti Universitas Negeri Yogyakarta
  • Atien Nur Chamidah Universitas Negeri Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.57142/picsar.v3i1.548

Keywords:

Parental Role, Intervention, Communication, Autistic Children

Abstract

The research investigates parental involvement in enhancing the communication skills of autistic children. Utilizing a qualitative research method with a case study approach examines 10 parents of verbally and non-verbally communicative autistic children. The data collection encompasses interviews and documentation techniques with the data analysis comprising data reduction, display, and conclusion followed by verification. The research findings indicate that parental contributions to communication skills enhance the implementation of mediation as a complement to therapy and specialized communication programs recommended by therapists and educators. Interventions are done based on assessments conducted in collaboration with therapists and educators. Intervention modalities, media, and methodologies are diversified to match the child’s needs but the lack of programmed sequences and schedules still emerges. Additionally, parental involvement extends to engaging other family members in the intervention process

References

Desiningrum, D. R. (2017). Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Psikosain.

Ednanda, K. (2023). Implementasi Terapi Wicara Dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Verbal Pada Anak Speech Delay Kota Samarinda. Skripsi: Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda.

Ester, E., & Giamulia, D. S. (2021). Metode bermain salah satu metode pembelajaran untuk anak. Veritas Lux Mea (Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen), 3(1), 35-45, DOI: https://doi.org/10.59177/veritas.v3i1.103

Evianti, E., & Atika, A. R. (2021). Pengembangan kognitif anak usia dini melalui media flashcard. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 4(1), 55-62, DOI: https://doi.org/10.22460/ceria.v4i1.p%25p

Firman, et.al. (2023). Meningkatkan Layanan Intervensi Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Dasar Negeri 31/II SKB. Jurnal Pendidikan Vokasi dan Seni, 2(1), 93-97, DOI: https://doi.org/10.52060/jpvs.v2i1.1766

Ginting, R. L., et.al. (2023). Upaya mengatasi gangguan komunikasi pada anak autis melalui terapi wicara. Jurnal Inovasi Kesehatan Adaptif, 5(4).

Habsi, et.al. (2021). Mengenal Bentuk Intervensi Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di PAUD Inklusif. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Hikma, Nurul. (2022). Peran Orang Tua Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Anak Autis Kelurahan Bumi Harapan Kota Parepare. Skripsi: Institut Agama Islam Negeri Parepare.

Josephine, F. R., Orenda, C., & Silalahi, L. R. (2023). Terapi musik dan anak autisme: sebuah tinjauan literatur. Ekspresi: Indonesian Art Journal, 12(1).

Kristiana, I. F., & Widayanti, C. G. (2021). Buku Ajar Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus. Semarang: UNDIP Press.

Mardiyah, I. A. (2020). Metode applied behavior analysis (aba) dalam meningkatkan interaksi sosial pada anak speech delay di yayasan pendidikan terpadu mata hati bandar lampung. (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Maulana, M. (2012). Anak Autis: Mendidik Anak Autis dan Gangguan Mental Lain Menuju Anak Cerdas dan Sehat. Yogyakarta: Kata Hati.

Mu'awwanah, U., & Supena, A. (2021). Peran orang tua dan keluarga dalam penanganan anak dengan gangguan komunikasi. Jurnal Basicedu, 5(1), 227-238, DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.620

Munani, M., Stiani, D., Alfiah, N., Rosilah, R., & Watini, S. (2023). Implementasi Model SIUUL dalam Mengembangkan Kemampuan Berbicara pada Anak Usia Dini. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(5), 3092-3098, DOI: https://doi.org/10.54371/jiip.v6i5.1955

Murdiyanto, E. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Teori Dan Aplikasi Disertai Contoh Proposal. Yogyakarta: Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Press.

Noach, Y. M. C., Noach, G. M. C., & Amseke, F. V. (2021). Pola komunikasi orang tua terhadap anak autis di kelurahan oebufu. Ra'ah: Journal of Pastoral Counseling, 1(2), 71-82, DOI: https://doi.org/10.52960/r.v1i2.48

Oktaviana, R., & Fadia, N. (2023). Flashcard media psychoeducation to improve speaking skills in autistic children in class iii elementary school. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 4(3), 2587-2594, DOI: https://doi.org/10.55338/jpkmn.v4i3.1577

Panjaitan, P. U., Sulistia, I., Nuraini, I., & Noviyanti, S. (2023). Pengaruh aplikasi youtube terhadap pemerolehan bahasa pada anak usia dini. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(5), 7453-7460, DOI: https://doi.org/10.31004/innovative.v3i5.5728

Rachma, I. M. (2016). Peran Orang Tua Untuk Meningkatkan Komunikasi Anak Autis. Skripsi: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Surabaya: Cipta Media Nusantara.

Resthi, L. L., Rahma, A., & Suprayogi, M. N. (2021). Kajian terapi applied behaviour analysis dalam meningkatkan interaksi sosial pada anak penyandang autisme. Prosiding Konferensi Nasional I Konsorsium Psikologi (KN1KP) LLDIKTI 3.

Syaputri, E., & Afriza, R. (2022). Peran Orang Tua Dalam Tumbuh Kembang Anak Berkebutuhan Khusus (Autisme). Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 559-564, DOI: https://doi.org/10.56248/educativo.v1i2.78

Siwi, F. D. (2021). Latihan terapi wicara dalam meningkatkan efektivitas berkomunikasi anak autis. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(8), 300-307, DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5767646

Taib, B., Mahmud, N., Samad, R., & Topina, S. (2023). Meningkatkan kemampuan berbicara anak melalui ape puzzle pada usia 4-5 tahun di tk pembina 02 jambula kota ternate. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 5(2), 33-40, DOI: https://doi.org/10.33387/cahayapd.v5i2.6891

Triadi, R. B., & Regina, F. S. (2022). Kesulitan berbicara pada anak disabilitas: studi kasus anak autis usia 9 tahun. Jurnal Diglosia 6(1).

Ubaidillah, K. (2018). Penggunaan terapi okupasi untuk pengembangan motorik halus anak down syndrome. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender dan Anak, 13(1), 15-32.

Ulumudin, I. (2019). Penggunaan media gambar untuk mengembangkan penguasaan kosakata pada anak autis usia dini. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 14(1), 75-84, DOI: https://doi.org/10.21009/JIV.1401.8

Downloads

Published

2024-05-25 — Updated on 2024-05-25

Versions

How to Cite

Widianti, A. A., & Chamidah, A. N. . (2024). Parental Involvement in Autism Communication Interventions: A Qualitative Analysis. Proceeding of International Conference on Special Education in South East Asia Region, 3(1), 1–14. https://doi.org/10.57142/picsar.v3i1.548