A Meta-Analysis Study The Influence of Leadership and Organizational Culture on Quality in Institutions Education
DOI:
https://doi.org/10.57142/jesd.v2i2.344Keywords:
Leadership, Principal, Organizational Culture, Education QualityAbstract
This study aims to analyze the influence of leadership and organizational culture on quality in educational institutions. The research method used is meta-analysis using 15 relevant studies in the form of articles and theses published in reputable national journals. This research uses research at all levels of education, namely basic education, secondary education, higher education and non-formal education. The meta-analysis results show that the average correlation coefficient is 0.568 with a standard deviation of correlation of 0.514. This means that H1 of this study is accepted and H0 is rejected in other words that there is an influence on leadership and organizational culture on quality in educational institutions.
References
Ahmad, D. (1996). Penunjuk Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Depdikbud.
Akbar, R. A., & Rukanto. (2017). Pengaruh Implementasi Visi Dan Budaya Organisasi Dalam Pendidikan Terhadap Mutu Pendidikan. JMKSP: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan Dan Supervisi Pendidikan, 2(1). https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/JMKSP/article/view/1160/988
Amaliyah, D. (2023). Pengaruh Pemimpin Kepala Sekolah, Budaya Sekolah dan Mutu Pendidikan Terhadap Kinerja Guru Pada SMA Negeri 1 Simo. JPkMN: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 3(2). https://ejournal.sisfokomtek.org/index.php/jpkm/article/view/711/586
Anggraini, D. N. (2014). Kontribusi Kepemimpinan Kepala Sekolah, Budaya Organisasi Dan Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Terhadap Mutu Smp Negeri Di Kabupaten Pemalang. Educational Management, 3(1). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eduman/article/view/4354/4012
Anggreni, M. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepelasa Sekolah Dan Budaya Organisasi Terhadap Mutu Pendidikan. Jurnal PTK & Pendidikan, 6(2). https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/ptkpend/article/view/4101/2339
Baro’ah, S. (2020). Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Tawadhu, 4(1). file:///C:/Users/SELLA/Downloads/225-415-1-SM.pdf
Chair, U. (2020). Pengaruh Budaya Organisasi Dan Kepemimpinan Terhadap Kualitas Pelayanan Mahasiswa(Studi pada Universitas Muslim Maros). AkMen, 17(2). https://e-jurnal.nobel.ac.id/index.php/akmen/article/view/877/884
Danim, S. (2007). Visi Baru Manajemen Sekolah. Bumi Aksara.
Failashufa. (2022). Pengaruh Implementasi Manajemen Pendidikam Berbasis TQM (Total Quality Management) dan Kepemimpinan Kepala Madrasah terhadap Budaya Organisasi dan Implikasinya terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan di MTs. Negeri 1 Kudus [IAIN KUDUS]. http://repository.iainkudus.ac.id/8452/
Faturahman, B. M. (2018). Kepemimpinan Dalam Budaya Organisasi. Madani: Jurnal Politik Dan Sosial Kemasyarakatan, 10(1). http://www.e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/MADANI/article/view/186/61
Glass, G. ., McGraw, B., & Smith, M. L. (1981). Meta-Analysis in Social Research. Sage Publications.
Hakim, A., Gunawan, A., & Kamal, Y. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Dan Budaya Organisasi Terhadap Mutu Madrasah (Studi Pada Madrasah Tsanawiyah MALNU KadukaungPandeglang). JPDSH: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 1(8). https://bajangjournal.com/index.php/JPDSH/article/view/2345/1783
Handayani, T., & Rasyid, A. A. (2015). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Guru, Dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Guru Sma Negeri Wonosobo. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 3(2). https://journal.uny.ac.id/index.php/jamp/article/view/6342/6359
Hunter, J. E., & Schmidt, F. L. (2004). Methods of meta analysis: Correcting error and bias in research findings (2nd ed. Sage Publications.
Ibrahim, L. T., Yunus, M., & Amri. (2018). Pengaruh Budaya Organisasi Kompensasi dan Motivasi Berprestasi Terhadap Kinerja Dosen Tetap Serta Dampaknya Pada Mutu Pendidikan Universitas Abulyatama Aceh. Jurnal Humaniora, 2(1). http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/humaniora/article/view/54/54
Ismanto, B. (2018). Strategi Peningkatan Mutu Sekolah Menengah Kejuruanpasca Penerapan Sistem Manajemen Mutu Iso 9001:2008. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(1). https://journals.ums.ac.id/index.php/jpis/article/view/5122/3420
Istyarini. (2008). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Budaya Organisasi, Terhadap Keunggulan Suatu Sekolah Di Sekolah Dasar Kabupaten Blora. https://lib.unnes.ac.id/16771/1/1103503021.pdf
Jumadi. (2005). Peranan Kultur Sekolah Terhadap Kinerja Guru, Motivasi Berprestasi Dan Prestasi Belajar Ipa Siswa. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan & Penerapan MIPA. https://staffnew.uny.ac.id/upload/130683941/penelitian/Peranan+Kultur+Sekolah.pdf
Kamus Besar Bahasa Indonesia. (n.d.). https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/MUTU
Kartono, K. (1992). Pengantar Ilmu Mendidik Teoritis : (Apakah Pendidikan Masih Diperlukan ?). Mandar Maju.
Meryati, Meidarti, T., & Asti, E. G. (2018). Analisis Pengaruh Budaya Organisasi Sekolah Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Mutu Pendidikan Di Bekasi. Jurnal Manajemen Kewirausahaan, 15(1). file:///C:/Users/SELLA/Downloads/196-497-2-PB.pdf
Mubarak, F. (2015). Faktor Dan Indikator Mutu Pendidikan Islam. Management of Education, 1(1). https://core.ac.uk/download/pdf/327227727.pdf
Muhith, A. (2017). Dasar-Dasar Manajemen Mutu Terpadu dalam Pendidikan. Samudera Biru.
Olivianti, B., & Kolopaking, L. M. (2015). Hubungan Gaya Kepemimpinan Lurah dengan Kualitas Pelayanan Kelurahan (Studi di Kelurahan Lenteng Agung, Jakarta Selatan). Sodality: Jurnal Sosiologi Pedesaan, 2(3). file:///C:/Users/SELLA/Downloads/9421-Article Text-26943-2-10-20150828.pdf
Randhita, R. (2009). Pengaruh Gaya Kepemimpinan terhadap Kinerja Pegawai Dalam Organisasi Pemerintah Kelurahan (Kasus Kelurahan Ciparigi, Kecamatan Bogor Utara, Bogor). Institut Pertanian Bogor.
Saputro, R., Riswati, F., & Chamariyah. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Budaya Organisasi Dan Sarana Prasarana Terhadap Mutu Pendidikan Di Smpn 1 Omben Kabupaten Sampang. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Bisnis, Kewirausahaan, 9(1). file:///C:/Users/SELLA/Downloads/Volume+No+1+Desember+2021-+halam+90-100.pdf
Siagian, S. P. (2004). Teori Motivasi dan Aplikasinya. PT Rineka Cipta.
Suhendar, Soedjarwo, & Basuki, I. (2017). Analisis Pengaruh Kepemimpinan Kyai, Budaya Pesantren, Dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Mutu Pendidikan Pesantren Di Provinsi Banten. Jurnal Penelitian Pendidikan, 34(2). https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JPP/article/view/9612/7062
Sujana, I. N. (2018). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Budaya Organisasi Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan. JPPI: Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 12(1). https://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI/article/view/4841/2787
Sutrisno, E. (2010). Budaya Organisasi. Kencana.
Thoha, M. (1992). Perilaku Organisasi. CV. Rajawali.
Trang, D. S. (2013). Gaya Kepemimpinan Dan Budaya Organisasi Pengaruhnya Terhadap Kinerja Karyawan. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(3). file:///C:/Users/SELLA/Downloads/iogi2018,+10+Dewi+Sandi+Trang.pdf
Usman, H. (2006). Manajemen Teori, Praktek Dan Riset Pendidikan. Bumi Aksara.